Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Cuaca Buruk J&T Express?

Apakah Itu Cuaca Buruk J&T Express
Pakej yang dihantar melalui J&T Express dan Shopee kadang-kadang terhenti pada status "delivery attempt was unsuccessful cuaca buruk". Apa maksudnya dan bagaimana cara menanganinya?

Status ini kerap muncul semasa musim hujan seperti sekarang. Pakej yang sepatutnya sampai pada hari tersebut terlambat tiba pada petang atau bahkan tidak tiba langsung. Keterlambatan selama satu atau dua hari boleh mengecewakan jika barang diperlukan secepat mungkin.

Maksud Delivery Attempt Was Unsuccessful Cuaca Buruk J&T Express

Maksudnya penghantaran pakej terhad semasa cuaca yang tidak mesra, kerana kebanyakan kurier yang menghantar pakej menggunakan motosikal. Mereka tidak dapat menghantar pakej semasa hujan lebat kerana risiko merosakkan pakej.

Kurier boleh menggunakan jaket dan beg yang kalis air untuk melindungi pakej semasa penghantaran, tetapi risikonya terlalu tinggi. 

Jika pakej rosak, kurier akan dikenakan tindakan. Jika penghantaran gagal, pakej akan dipulangkan ke gudang atau pejabat cawangan terdekat dari alamat penerima.

Namun, tidak perlu risau kerana penghantaran akan dilakukan pada hari berikutnya dan akan sampai sebelum masa yang ditetapkan oleh Shopee. 

Jika ingin lebih cepat, pengguna boleh mencuba untuk mengambil barang secara langsung di tempat pengambilan.

Maksud Delivery Attempt Was Unsuccessful Cuaca Buruk J&T Express

Di negara tropika seperti Malaysia, cuaca buruk seperti hujan lebat dan angin kencang dapat menyebabkan penghantaran terhenti dan jadual penerbangan serta pelayaran laut ditangguhkan semasa musim hujan.

Status cuaca buruk kadang-kadang muncul pada situasi yang tidak tepat, seperti semasa tidak ada hujan lebat atau angin, tetapi masih dinyatakan sebagai cuaca buruk.

Kemungkinan ini disebabkan oleh kesilapan membaca ramalan cuaca oleh kurier atau kesilapan input data ke dalam sistem.

Read Also: Status Penghantaran J&T Express Tidak Berubah

Bilakah Pesanan Gagal Dihantar Kerana Cuaca Buruk Tiba di Rumah?

Penghantaran akan dicuba semula pada hari berikutnya, tetapi dalam beberapa kes, bungkusan boleh dihantar pada waktu petang atau malam selepas hujan reda.

Keterlambatan penghantaran bergantung kepada keadaan cuaca, di mana jika hujan berterusan sepanjang hari, maka kemungkinan besar penghantaran akan ditangguhkan lagi. Harapannya cuaca akan cerah esok hari agar bungkusan dapat segera tiba di rumah.

Perlu diingat bahawa keadaan cuaca tidak dapat dikawal atau diramalkan oleh kurier ekspres, dan jika terdapat aduan, pelanggan mungkin diminta untuk menunggu sehingga waktu penghantaran yang dianggarkan.

Jika pesanan diperlukan dengan segera, sila hubungi perkhidmatan pelanggan untuk menyatakan aduan. Respon yang diberikan adalah untuk bersabar menunggu jika barang masih dalam anggaran masa penghantaran. 

Jika keterlambatan penghantaran melebihi masa anggaran, pasukan perkhidmatan pelanggan akan membuat laporan kepada pasukan yang berkaitan untuk memaksimumkan penghantaran.

Setelah menerima laporan, kurier penghantaran biasanya akan segera menghantar bungkusan kepada penerima. 

Masa penghantaran boleh berbeza-beza, tetapi dalam beberapa kes, bungkusan boleh tiba di tangan penerima hanya dalam masa 1-2 hari selepas penghantaran.

Bagi mereka yang mempunyai masa lapang dan berada di dekat pejabat cawangan, boleh memilih untuk mengambil bungkusan secara langsung. 

Untuk melakukan ini, syaratnya ialah mempunyai nombor resit atau menunjukkan maklumat penghantaran di aplikasi Shopee. Maklumat alamat boleh dicari melalui bantuan Peta Google atau aplikasi J&T Express.