Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Incomplete Address Shopee Express

Apakah itu Incomplete Address Shopee Express
Adakah anda pernah melihat status penghantaran Shopee Express yang menunjukkan 'Delivery attempt was unsuccessful: Incomplete Address'? Apakah makna status tersebut dan apakah tindakan yang perlu diambil?

Biasanya, status ini muncul selepas status 'parcel has arrived to the delivery hub' dan kemudian 'your parcel is out for delivery'. Secara teknikal, ini bermakna bahawa pakej sepatutnya telah tiba di cawangan terdekat dan kurier sedang membawa pakej tersebut untuk dihantar ke alamat penerima.

Apakah itu Incomplete Address Shopee Express

Maksudnya kurier telah mencuba menghantar bungkusan tetapi tidak berjaya mencari alamat penerima yang sepadan dengan yang tertera di resit. Akibatnya, parcel tersebut dikembalikan ke gudang atau gerai terdekat dan akan dicuba dihantar semula pada hari berikutnya.

Salah satu masalah yang sering berlaku berkaitan dengan Incomplete Address adalah apabila alamat sudah betul tetapi kurang terperinci, seperti tidak menyertakan nombor rumah dan patokan. Apabila penghantar tiba di alamat tersebut, dia akan cuba bertanya kepada penduduk di sekitar tetapi tiada yang mengenali.

Contohnya, dalam butiran penghantaran menyebutkan bahawa penerima bernama Lionel Ronaldo. Tetapi, penduduk di sekitar mengenali individu tersebut dengan nama Leo. Untuk mengelakkan masalah seperti ini, disarankan agar tidak hanya menyertakan nama sebenar, tetapi juga nama gelaran.

Biasanya, walaupun terdapat kegagalan, penghantaran akan berjaya pada percubaan kedua. Namun, jika berlaku kes Incomplete Consignee Address selama dua kali, sila hubungi CS Shopee Express. Berikan nama, alamat lengkap, patokan, dan nombor telefon untuk diteruskan ke pasukan berkaitan.

Sila ambil perhatian bahawa biasanya jika penghantaran gagal sebanyak 3 kali, percel dapat dikembalikan ke pengirim.

Mengapa Berlaku Incomplete Address?

Mengapa Berlaku Incomplete Address?
Mengapa penghantaran tidak berjaya walaupun sebelum ini menggunakan Shopee Express dan parcel berjaya sampai ke alamat yang dituju? Terdapat banyak kemungkinan penyebab masalah ini, tetapi kemungkinan besar disebabkan oleh kesilapan input daripada kurier.

Dalam konteks Shopee Express yang hanya menerima penghantaran daripada transaksi di platform Shopee, kecil kemungkinan terdapat kesalahan penulisan alamat kecuali ini adalah kali pertama penghantaran dilakukan ke alamat tersebut.

Proses menambah alamat ke dalam pengaturan sangat terperinci, bahkan yang terbaru menggunakan teknologi Maps dan GPS. Pengguna Shopee boleh menandakan alamat secara langsung di peta yang disediakan. Akurasi tidak perlu diragukan, dan sepatutnya tidak ada kesalahan penulisan kecuali di dalam kolom jalan, nombor rumah, dan patokan.

Jika ada masa lapang, tidak ada salahnya untuk mengambil parcel yang dihantar ke Hub Shopee Express terdekat di kotamu. Sebagai salah satu perkhidmatan penghantaran terbaik, mencari alamat Hub yang dekat dari lokasimu sangatlah mudah. Anda boleh menyemaknya melalui shopeexpress.com.my atau Google Maps.

Sejujurnya, kes seperti ini sangat mengecewakan. Terasa aneh jika di tahun 2023 masih mengalami kesukaran dalam mencari alamat ke sana kemari. Semua masalah dapat diatasi dengan kecanggihan teknologi. 

Mengapa kurier tidak menghubungi nombor WhatsApp penerima? Penerima boleh meminta untuk membagikan lokasinya melalui Google Maps dan memberikan ciri-ciri rumah atau patokan jalan. Ini akan memudahkan proses penghantaran.

Demikianlah artikel mengenai Incomplete Address Shopee Express. Seperti yang telah dibahas, penyebabnya adalah kurangnya kelengkapan alamat penerima pada resi penghantaran, sehingga kurier kesulitan dalam mencari alamat yang tepat. Penghantaran akan dicuba semula pada hari berkerja berikutnya.