Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Ketahui Nombor Kurir Shopee Xpress: Tips Praktikal

Ketahui Nombor Kurir Shopee Xpress: Tips Praktikal
Cara mengetahui nombor kurir Shopee Xpress kerap dicari oleh pelanggan yang bingung. Dengan memperoleh nombor telefon atau WhatsApp dari kurir, kita boleh bertanya terus mengenai alasan penghantaran terlambat. 

Pertanyaan yang timbul adalah sama ada Shopee Xpress menyediakan ciri untuk mengesan maklumat penghantar kurir termasuk nama dan nombor telefon bimbit. Ciri penting ini jarang disediakan oleh perkhidmatan ekspedisi di Malaysia.

Apa itu Shopee Xpress

Shopee Xpress (SPX) adalah perkhidmatan penghantaran rasmi dari pasaraya Shopee, yang ditujukan khusus untuk penjual atau kedai-kedai terpilih. Terdapat empat jenis perkhidmatan yang tersedia, iaitu Standard, Hemat, Sameday, dan Instant. 

Perkhidmatan Standard dan Hemat mempunyai jangkauan yang lebih luas dengan harga yang berpatutan. 

Walau bagaimanapun, jika bungkusan dihantar ke kawasan di luar jangkauan, ia mungkin akan dihantar ke rakan kongsi penghantaran. Sementara itu, perkhidmatan Sameday dan Instant hanya tersedia di beberapa bandar besar. 

Sehingga kini, jangkauan perkhidmatan SPX hanya terhad kepada bandar-bandar besar. Perkhidmatan ini boleh digunakan untuk mengambil dan menghantar barang yang berkaitan dengan transaksi di Shopee. 

Oleh itu, pejabat SPX cenderung berada di bandar-bandar yang banyak mempunyai pemilik kedai dalam talian di Shopee.

Read also: Apa Maksud Misroute Shopee Express?

Cara Mengetahui Nombor Kurir Shopee Xpress

Maklumat mengenai nombor telefon atau WhatsApp penghantar barang belum tersedia secara rasmi, baik di laman web tracking SPX mahupun aplikasi Shopee. 

Walau bagaimanapun, walaupun tidak disediakan, bukan bermakna mustahil untuk memperoleh nombor kurir SPX. Terdapat beberapa cara yang boleh dicuba untuk memperoleh nombor kurir, iaitu seperti berikut: 

1. Bertanya di SPX Point / Shopee Xpress Drop Off Point

Setelah tiba di kawasan anda, barang yang anda pesan akan disimpan di SPX Point terdekat atau lokasi transit terakhir sebelum akhirnya diambil oleh kurir untuk dihantar ke alamat anda. Oleh itu, wajar jika SPX Point tersebut mempunyai nombor telefon penghantar barang.

Bertanya di SPX Point / Shopee Xpress Drop Off Point

Untuk mencari nombor telefon Shopee Xpress terdekat, kunjungi https://shopeexpress.com.my/service-point dan izinkan laman web untuk mengakses lokasi anda. 

Kemudian, pilih SPX Point yang berada di kawasan anda, simpan nombor telefonnya, dan tanyakan keberadaan barang anda dengan menyebutkan nombor resi.

Jika barang anda masih disimpan di gudang, anda boleh mengambilnya sendiri dengan membuat jadual pengambilan supaya kurier tidak perlu menghantarnya. Tetapi jika barang anda sudah diambil oleh kurier, tunggulah sehingga kurier tersebut sampai di rumah anda.

Namun, jika anda tidak sabar menunggu kurier kerana barang anda sangat diperlukan, anda boleh meminta nombor kurier dari pekerja SPX Point dan menghubungi kurier untuk meminta penghantaran lebih cepat atau mengatur pertemuan di tempat tertentu.

2. Minta nombor telefon ketika kurier tiba di rumah

Meminta nombor telefon dari kurier ketika kurier menghantar paket ke rumah merupakan salah satu cara yang berkesan untuk mendapatkan nombor kontak kurier. 

Kurier yang bertugas pada penghantaran seterusnya juga kemungkinan besar sama dengan kurier sebelumnya. 

Jika terdapat pergantian kurier, kemungkinan besar kurier baru tersebut mempunyai nombor kontak rakan sekerja melalui aplikasi WhatsApp.

3.Simpan nombor telefon jika kurier Shopee Express menghubungi anda terlebih dahulu.

Ketika berlaku masalah penghantaran seperti kesulitan mencari alamat, tiada orang di rumah mengikut alamat, atau rumah tutup, pelanggan biasanya dihubungi terlebih dahulu oleh kurier.

Untuk memudahkan menghubungi kurier ketika berlaku kelewatan penghantaran, pelanggan disarankan untuk menyimpan nombor tersebut atau sekurang-kurangnya jangan memadamkan riwayat perbualan. 

Jika terdapat pergantian kurier suatu masa nanti, pelanggan boleh meminta nombor kurier baru daripadanya.

Namun, perlu diingatkan bahawa tip-tip di atas hanya berlaku jika terdapat SPX Point berdekatan dengan rumah. Jika penghantaran dijalankan oleh pihak ketiga, akan sukar untuk mencari nombor kurier.

Oleh itu, jika berlaku perkara tersebut, pelanggan disarankan untuk menunggu sehingga pakej sampai ke rumah. 

Jika pakej belum diterima sehingga tamat tempoh anggaran penghantaran, pelanggan boleh menambah jangkaan masa penghantaran dan membuat aduan kepada Perkhidmatan Pelanggan Shopee.

Cara Menghubungi Kurir Shopee Express

Untuk mengelakkan mengganggu kehidupan peribadi dan waktu rehat kurier, disarankan supaya pelanggan menghubungi mereka semasa waktu kerja. 

Waktu kerja bagi kurier Shopee Express adalah setiap hari dari jam 10.00 pagi hingga 8.00 malam. Namun, ada beberapa kawasan yang mempunyai polisi waktu yang berbeza.

Kurier mengambil masa yang banyak untuk berkeliling ke rumah-rumah pelanggan dengan menggunakan motosikal semasa bekerja.

Oleh itu, mereka biasanya lambat dalam memberi respon dan hanya akan membalas pesanan selepas mereka turun dari motosikal.

Disarankan supaya pelanggan menghantar pesanan atau nota suara melalui WhatsApp terlebih dahulu. Kemudian, pelanggan boleh meneruskan dengan menghubungi kurier jika kelihatan sedang online.

Apabila menanyakan mengenai keberadaan barangan, disarankan supaya pelanggan bersopan santun dan menyebutkan nombor resit, nama dan alamat. Harap bersabar kerana kadang-kadang kurier memerlukan masa untuk memeriksa status penghantaran.