Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

PEN Sorting Centre Kat Mana?

PEN Sorting Centre Kat Mana?
Jika anda sering membeli-belah dalam talian, pasti pernah melihat istilah 'PEN Sorting Centre' semasa mengesan penghantaran pakej anda. 

Shopee Express, salah satu pembekal logistik e-dagang terkemuka di Asia Tenggara, telah menubuhkan pusat penyortiran di Pulau Pinang, Malaysia. Walau bagaimanapun, mencari lokasi tepat PEN Sorting Centre boleh menjadi cukup mencabar, kerana Shopee Express tidak memaparkan alamat secara rasmi.

Alamat PEN Sorting Centre Shopee Express

Alamat PEN Sorting Centre Shopee Express
Sudah pasti anda sudah tahu bahawa PEN adalah singkatan bagi Penang. Oleh itu, alamat PEN Sorting Centre mungkin terletak di pulau Penang, tetapi maklumat lengkap masih belum ditemui.

Tiada maklumat rasmi, kami telah cuba mengumpulkan sebanyak mungkin maklumat yang relevan daripada pelbagai sumber, termasuk Facebook dan Peta Google. 

Berdasarkan kajian, kami menemui beberapa drop point dan hub kecil Shopee Express di Pulau Pinang, yang mungkin berkaitan dengan pusat penyortiran (semak gambar). Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan atau aduan, anda boleh menghubungi Customer Service Shopee Express.

Apakah yang Perlu dilakukan jika Pakej Shopee Express Sangkut di PEN Sorting Centre?

PEN adalah kod IATA bagi Penang International Airport yang terletak di Pulau Pinang. Kemungkinan sorting centre juga terletak di sekitar airport. Banyak kod Shopee Express yang sepadan dengan Kod IATA, seperti JHB dan MKZ.

Pernahkah anda mengalami masalah pakej terperangkap di PEN Sorting Centre untuk jangka masa yang lama, dan status pengesanan tidak berubah? Anda tidak sendirian. Salah satu sebab utama kelewatan ialah jumlah pakej yang terlalu banyak yang diterima oleh pusat penyortiran setiap hari. Kelewatan ini boleh menyebabkan proses penyortiran tergendala dan mempengaruhi masa penghantaran.

Apabila barangan masih menunggu di dalam barisan giliran untuk disusun semula, status penghantaran tidak akan berubah daripada "parcel has arrived at sorting facility: PEN Sorting Centre". Selepas siap disusun semula, ia akan berubah menjadi "parcel has departed from sorting facility".

Secara tipikal, bungkusan mengambil masa kurang daripada 24 jam di pusat penyortiran sebelum ia diteruskan ke destinasi seterusnya. Namun, semasa waktu puncak, proses penyortiran boleh mengambil masa beberapa hari. Jika bungkusan anda terperangkap di PEN Sorting Centre, anda boleh menghubungi khidmat pelanggan Shopee Express untuk mendapatkan bantuan.

Apakah yang Perlu dilakukan jika Pakej Shopee Express Sangkut di PEN Sorting Centre?

Dikutip dari CS Twitter @ShopeeMY, pesanan sedang dalam proses penghantaran tepatnya di PEN Sorting Centre. Pelanggan diingatkan untuk bersabar menunggu sehingga tarikh anggaran penerimaan yang terdapat dalam aplikasi.

Jika waktu itu telah lewat, pelanggan diminta untuk segera memperpanjang jaminan. Jangan lupa untuk menghubungi CS melalui Live Chat. Tanyakan mengapa penghantaran terlambat dengan menyebutkan nombor pesanan/resi.

Jika bungkusan dalam keadaan baik dan masih dalam penghantaran, disarankan untuk tetap menunggu di rumah. Tetapi, jika bungkusan rosak atau hilang, segera membuat tuntutan pemulangan wang. Pihak Penjual dan Shopee pasti bersetuju dan wang akan dikembalikan dalam masa 3 x 24 jam.

Adakah boleh mengambil bungkusan sendiri di pusat penyortiran? Sayangnya, ia tidak boleh dilakukan kerana gudang hanya melayani pusat transit sahaja. Jika ingin mengambil bungkusan, sila ambil di pusat penghantaran yang tertera pada bungkusan.

Bukan hanya SPX, tetapi gudang transit daripada kurier lain juga tidak membenarkan pengambilan langsung oleh pelanggan. Tidak ada pegawai yang melayani pengguna secara langsung, sama ada drop off atau ambil. Fokus utama hanyalah mempercepatkan penyortiran barangan dan pengagihan ke laluan seterusnya.

Secara kesimpulannya, walaupun lokasi tepat PEN Sorting Centre masih belum diketahui, kami berharap bahawa maklumat yang disediakan di atas akan membantu anda memahami lebih baik tentang operasi dan lokasi yang mungkin pusat penyortiran tersebut. Jika anda mempunyai sebarang kebimbangan mengenai penghantaran bungkusan anda, kami mengesyorkan agar anda menghubungi khidmat pelanggan Shopee Express untuk mendapatkan bantuan.