Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

PRK Sorting Centre Kat Mana?

PRK Sorting Centre Kat Mana?
Jika anda pernah memesan sesuatu dari Shopee di Malaysia, kemungkinan besar anda telah menerima penghantaran melalui SPX. Shopee Express adalah perkhidmatan kurier yang popular yang menghantar paket kepada pelanggan di seluruh negara. 

Namun, ada kalanya apabila paket anda terperangkap di PRK Sorting Centre. Tanpa maklumat rasmi dari Shopee Express, netizen di Facebook dan Twitter cuba mencari informasi mengenai pusat pengurusan ini. Dalam artikel ini, kami akan memberikan maklumat tentang alamat dan arah lokasi PRK Sorting Centre Shopee Express menggunakan bantuan Google Maps.

Alamat PRK Sorting Centre Shopee Express

Alamat PRK Sorting Centre Shopee Express
Menurut Google Maps, alamat pusat pengurusan ini adalah Lot 8737, 5 1, 4 Miles, Jln Lahat, 31500 Lahat, Perak, Malaysia. Pusat pengurusan ini dikenali sebagai Shopee Xpress SOC PRK. Bagi sesiapa yang ingin pergi ke pusat pengurusan ini, sila klik pada pautan berikut: https://goo.gl/maps/6aCK9MYDBffG648A6.

Walaupun tidak banyak maklumat terkait tempat ini, tetapi kita dapat mengesahkan bahawa gudang ini dikelola oleh SPX dengan melihat gambar-gambar yang diupload oleh netizen di Google Maps. Dalam gambar tersebut, terlihat banyak trak kotak dengan logo Shopee Express. 

Fakta menarik ialah istilah PRK diambil daripada kata Perak yang merupakan nama negeri di mana gudang pengurusan ini berada.

Sila perhatikan status penghantaran pada aplikasi Shopee, jika masih terperangkap dalam status "Parcel has arrived at sorting facility: PRK Sorting Centre", ia bermaksud bungkusan masih dalam barisan penyusunan. Apabila selesai, ia akan bertukar menjadi "Parcel has departed from sorting facility".

Proses ini seharusnya tidak memerlukan masa yang lama, dengan piawaian selama 1 x 24 jam. Lebih dari itu mungkin disebabkan oleh jumlah barang yang terlalu banyak sehingga overload. Ia biasa berlaku semasa ada promosi besar-besaran. 

Tambahan lagi, SPX kini semakin sibuk kerana semakin banyak seller yang memilihnya sebagai perkhidmatan penghantaran. Shopee Express ini dianggap mempunyai liputan kawasan yang semakin luas dan penghantaran yang cepat.

Apakah yang Perlu Dilakukan Jika Bungkusan Shopee Express Stuck di PRK Sorting Centre?

Disalin dari jawapan Customer Service Shopee di Twitter @ShopeeMY. Status ini menunjukkan pesanan masih dalam proses penghantaran. Ia sedang menunggu untuk diurutkan di PRK Sorting Centre. Pelanggan diminta bersabar menunggu tarikh jangkaan terima. 

Jika melebihi jangkaan waktu tetapi belum sampai, anda boleh menambah jangka masa waranti dan terus menunggu. Jangan lupa untuk menghubungi CS semula supaya satu laporan dibuat untuk pasukan berkaitan.

Bagi yang tidak sabar, anda boleh memohon pengembalian dana. Jika kelulusan diberikan dan penghantaran dianggap gagal, pesanan akan dibatalkan dan dana dikembalikan ke ShopeePay. 

Bagaimana dengan pengambilan langsung di lokasi? Ramai yang mengatakan tidak boleh mengambil barang secara langsung dari gudang, terutamanya semasa penghantaran penuh/ overload. 

Perlu diingat bahawa pusat penyortiran adalah gudang besar untuk mengurutkan barang dari dan ke Perak. Lebih daripada beratus-ratus ribu paket masuk setiap hari. Mencari satu barangan daripada tumpukan barang tentu sukar dilakukan.

Bagi mereka yang memerlukan maklumat tentang alamat atau arah lokasi PRK Sorting Centre Shopee Express, anda boleh merujuk pada maklumat di atas dan menggunakan bantuan Google Maps untuk sampai ke tempat tersebut. Namun, jika anda mengalami masalah seperti paket terperangkap di sana, anda boleh menghubungi Shopee Express untuk mendapatkan bantuan.