Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Kenapa Voucher Lazada Tidak Boleh Digunakan

Kenapa Voucher Lazada Tidak Boleh Digunakan
Belanja dalam talian semakin popular di Malaysia, dan dengan kehadiran kedai dalam talian seperti Lazada, membuatkan aktiviti membeli-belah menjadi lebih mudah dan menyeronokkan.

Masalah voucher yang tidak sah sering berlaku, menyebabkan pengguna menjadi frustrasi dan kecewa. Apakah sebab-sebab voucher Lazada tidak boleh digunakan?

Kenapa Voucher Lazada Tidak Boleh Digunakan

Sebab masalah voucher dianggap tidak sah oleh aplikasi Lazada boleh berasal dari pelbagai faktor. Antaranya adalah sistem Lazada itu sendiri. Kadang-kadang sistem mengalami gangguan, dan ini boleh memberi kesan pada sah voucher.

Faktor lain yang mempengaruhi kesahihan voucher adalah syarat dan terma yang diberikan oleh Lazada. Masa berlaku juga menjadi faktor penting yang mempengaruhi kesahihan voucher. Daripada pengalaman netizen, selagi voucher diskon belum tamat masa berlakunya, pasti ada cara untuk menggunakannya.

Sambungan internet yang lemah atau lambat juga boleh mempengaruhi kesahihan voucher. Selain itu, aplikasi Lazada juga boleh menjadi faktor yang mempengaruhi kesahihan voucher. Kadang-kadang aplikasi mengalami bug atau ralat, sehingga baucer tidak boleh digunakan.

Akhir sekali, masalah kesahihan voucher mungkin berasal dari akaun pengguna. Kadang-kadang pengguna menggunakan akaun yang sama untuk log masuk di beberapa telefon pintar, sehingga sistem mendapati pengguna melanggar syarat dan terma.

Tips terbaik tentunya adalah dengan menggunakan akaun lain dengan telefon pintar yang berbeza. Jangan gunakan satu telefon pintar untuk log masuk ke beberapa akaun, kerana ini berpotensi melanggar syarat dan terma. 

Dengan menggunakan telefon pintar yang berbeza untuk setiap akaun, hasilnya tidak akan terindikasi melanggar syarat dan terma dan proses pembayaran akan berjalan dengan lancar.

Cara Mengatasi Voucher Lazada Tidak Boleh Digunakan

Lazada adalah salah satu e-commerce terbesar di Malaysia. Selain menawarkan produk dengan harga yang terjangkau, Lazada juga sering memberikan baucar diskaun untuk memudahkan pelanggan dalam berbelanja. 

Namun, tidak sedikit juga pelanggan yang mengalami masalah saat mencuba menggunakan voucher Lazada, seperti tidak boleh digunakan atau tidak sah. Berikut adalah beberapa cara untuk mengatasi masalah tersebut.

1. Barang Tidak Sesuai dengan Syarat dan Ketentuan Berlaku 

Salah satu punca baucar tidak boleh digunakan adalah kerana barang yang dibeli tidak sesuai dengan syarat dan ketentuan yang berlaku. Ketika membeli produk, pastikan baucar yang akan digunakan sesuai dengan jenis produk yang dibeli dan jumlah belian minimum yang perlu dipenuhi. 

Kadang-kadang baucar hanya berlaku untuk produk tertentu sahaja, bukan untuk semua produk di kedai dalam talian Lazada. Oleh itu, sebelum menggunakan baucar, pastikan untuk membaca syarat dan ketentuan di t&c (term & condition) baucar yang anda miliki.

2. Kendala Pada Sistem

Kendala pada sistem boleh berlaku kerana adanya bug atau kesalahan, penyelenggaraan/rutin penyelenggaraan atau kemas kini sistem untuk pelayanan yang lebih maksimum. Untuk memastikan, anda boleh bertanya kepada Customer Service di Media Sosial seperti Twitter, Facebook dan Instagram. 

CS juga sering memberikan pengumuman berkaitan dengan kendala sistem dan jangkaan waktu penyelesaian. Kes seperti ini sering berlaku pada perkhidmatan dalam talian yang lain termasuk marketplace seperti Shopee, Amazon, Alibaba dan lain-lain. Penyelesaiannya tiada pilihan selain menunggu pasukan yang terlibat menyelesaikan kendala yang berlaku.

3. Akaun Terindikasi Melakukan Pelanggaran

Akaun terindikasi melakukan pelanggaran boleh berlaku kerana adanya aktiviti yang dianggap mencurigakan oleh sistem Lazada.

Pastikan hanya menggunakan 1 akaun untuk 1 telefon bimbit saja dan jangan log in dengan akaun lain sebelum clear cache aplikasi dahulu.

Jika sudah dikenakan hukuman, segera hubungi CS dan jelaskan kronologi masalah serta lampirkan bukti tangkapan skrin agar CS lebih mudah memahami. Sebenarnya selagi tidak melanggar, pasti selamat, akaun akan kembali normal dan boleh menggunakan voucher seperti biasa.

4. Sambungan Internet Bermasalah

Voucher yang tidak sah di Lazada kadang-kadang disebabkan oleh sambungan internet yang tidak stabil. Lakukan refresh rangkaian dengan menyambung dan memutuskan sambungan, kemudian cuba checkout dengan kod voucher tersebut. Jangan menggunakan VPN, pastikan menggunakan alamat IP dari Malaysia agar tidak disyaki melakukan pelanggaran.

Tidak ada salahnya mencuba dengan perkhidmatan internet yang lain, seperti menukar dari wifi ke mobile data atau ISP yang lain. Kesalahan sering berlaku pada rangkaian internet tertentu sahaja, jadi anda boleh mencuba menggunakan ISP yang lain dengan meminta tethering daripada saudara-mara.

5. Masalah Cache

Data cache aplikasi juga boleh menyebabkan masalah di Lazada ketika menggunakan kod voucher. Ini biasanya berlaku kepada pengguna yang sering berbelanja atau melayari aplikasi, menyebabkan banyak data cache yang terkumpul.

Walaupun syarat dan terma yang diberikan kadang-kadang sukar, kehadiran voucher boleh dikatakan sebagai daya tarikan tersendiri bagi penggemar membeli-belah dalam talian. 

Tidak menghairankan banyak orang yang sanggup mengumpul banyak voucherwalaupun nilai potongan harganya tidak sepadan dengan usaha yang diberikan. Walau bagaimanapun, jangan sampai aktiviti mencari voucher membuatkan kita terus memantau telefon selama lebih dari 1 jam hanya untuk mendapatkan potongan harga sebanyak 5 RM.