Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Delivery Rescheduled by Buyer Shopee Express?

Apakah itu Delivery Rescheduled by Buyer Shopee Express
Apabila pembeli melihat status penjejakan Shopee Express yang menunjukkan "Delivery attempt was unsuccessful: Delivery rescheduled by buyer", dia pasti akan berasa kebingungan dan hairan. Soalan beliau, apa maksud mesej tersebut dan berapa lama barang akan tiba?

Pembeli tidak pernah mengatur semula masa penghantaran dengan kurier dan sebagai penerima barang, pembeli juga tidak dihubungi untuk mengesahkan tentang perubahan jadual tersebut. Ini memicu banyak soalan.

Maksud Delivery Attempt was Unsuccessful: Delivery Rescheduled by Buyer

Penghantaran barang ke alamat tujuan tidak dapat dilakukan kerana pembeli telah menghubungi kurier untuk mengatur semula jadual penghantaran. Pesanan akan dipulangkan ke pejabat cawangan terdekat dan akan dihantar pada waktu yang telah dipersetujui.

Maksud Delivery Attempt was Unsuccessful: Delivery Rescheduled by Buyer

Pembeli telah menjadual semula penghantaran agar apabila kurier tiba di rumah, beliau dapat menerima bungkusan yang dihantar dan mengelakkan kegagalan penghantaran yang berulang. 

Diketahui bahawa jika penghantaran gagal dilakukan sebanyak 3 kali dengan alasan yang sama, maka pesanan akan dipulangkan kepada penjual.

Idealnya, pembeli akan diberitahu jika penghantaran ditangguhkan dengan bantuan SPX. Namun, pada kenyataannya, ia sering berlaku tanpa pengetahuan pembeli. 

Jika pembeli tidak mempunyai nombor telefon kurier Shopee Express, bagaimana untuk menghubungi pihak SPX?

Kemungkinan besar status ini muncul kerana ralat input data oleh kurier ke dalam sistem. Terdapat banyak status yang lebih sesuai seperti cuaca buruk yang berpotensi merosakkan pakej, kesesakan lalu lintas, barang yang belum dihantar sehingga akhir waktu bekerja/ insufficient time, atau kurier menghadapi halangan seperti sakit tiba-tiba atau keperluan mendesak yang tidak dapat ditinggalkan.

Bilakah Pakej Akan Dihantar Kepada Pembeli?

Jika ada perubahan jadwal penghantaran oleh pembeli, pakej akan dihantar pada hari yang telah dipersetujui. Namun, jika tiada perjanjian, penghantaran akan dilakukan pada hari berikutnya. Kemungkinan pakej akan sampai dalam masa 2-3 hari.

Jika anda menganggap barang tersebut sangat penting dan perlu dihantar secepat mungkin, disarankan untuk menjemput sendiri di SPX point terdekat (semak di https://shopeexpress.com.my/service-point). 

Untuk mengambil barang, kunjungi SPX Point pada pagi sebelum kurier berlepas atau petang sebelum tempat tersebut tutup. Ketika tiba di pejabat cawangan, pastikan untuk menunjukkan kad pengenalan dan nombor resit sebagai bukti untuk mengambil barang.

Pada kebanyakan kes, jika terjadi kegagalan penghantaran hingga tiga kali, terdapat risiko pakej akan dipulangkan kepada pengirim. Jika terjadi kegagalan penghantaran hingga dua kali, segera hubungi khidmat pelanggan melalui Live Chat atau Call Center. Tanyakan sebab masalah dan minta kurier untuk segera menghantar pesanan ke alamat yang sesuai dengan nombor resit.

Dalam kenyataannya, status "delivery rescheduled by buyer" lebih sering terjadi kerana kesalahan pihak SPX. Jarang sekali pembeli menghubungi kurier untuk menunda penghantaran. Jika tiada maklumat nombor telefon kurier, maka sukar untuk mengatur semula jadual penghantaran.