Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Waktu Penghantaran J&T Express ke Rumah

Waktu Penghantaran J&T Express ke Rumah
J&T Express adalah salah satu penyedia perkhidmatan penghantaran yang popular di Shopee. Kebanyakannya menggunakan perkhidmatan Reguler (EZ) yang merangkumi seluruh wilayah di Malaysia.

Ramai orang ingin tahu berapa lama waktu penghantaran dari J&T Express ke rumah mereka. Artikel ini akan memberikan maklumat yang membantu anda mengetahui waktu penghantaran J&T Express ke alamat destinasi. 

Waktu Penghantaran J&T Express Ke Rumah

Waktu penghantaran J&T Express bergantung pada jarak antara bandar pengirim dan penerima. Jika anda ingin mengetahui anggaran waktu penghantaran dari J&T Express, anda boleh lihat maklumat di laman https://www.jtexpress.my/delivery-time

Waktu Penghantaran J&T Express Ke Rumah Shopee

Jika penghantaran dilakukan dari West Malaysia ke East Malaysia atau sebaliknya, seperti dari Shah Alam ke Kota Kinabalu, masa penghantaran yang diperlukan adalah 2-5 hari.

Jika penghantaran dilakukan dalam satu kawasan seperti dari Johor Bahru ke Melaka (keduanya di West Malaysia), masa yang diperlukan hanya 2-3 hari. 

Namun, perlu diingat bahawa ini hanya anggaran waktu dari J&T Express. Sebenarnya, terkadang penghantaran boleh mengambil masa lebih dari seminggu kerana pelbagai halangan seperti bungkusan salah diagih atau overload menyebabkan penghantaran terjebak di Centralized Delivery Centers (CDC), Logistic Distribution (LDC), dan Courier Points (CP)

Kurier J&T Express biasanya mula menghantar bungkusan pada waktu pagi antara jam 8-10, dan biasanya sampai pada siang hari. Selepas semua bungkusan dihantar, kurier akan kembali ke gudang untuk mengambil bungkusan dan kembali "out for delivery".

Walau bagaimanapun, jika berlaku kekangan seperti hujan lebat atau banjir, waktu penghantaran boleh ditangguhkan hingga pukul 9 malam. 

Apabila melebihi waktu operasi droppoint, bungkusan akan dikembalikan ke gudang terdekat dan penghantaran akan dilakukan keesokan harinya.

Jadual Beroperasi J&T Express 

J&T Express beroperasi setiap hari, termasuk hari Sabtu dan Ahad, kecuali pada hari cuti umum. Waktu operasi mereka adalah dari jam 9 pagi hingga jam 6 petang. 

Waktu operasi ini mungkin berbeza bergantung kepada lokasi gudang mereka. Oleh itu, sebaiknya anda menyemak dengan gudang J&T Express yang berdekatan untuk mengetahui waktu operasi mereka secara tepat. 

Waktu Tutup J&T Express

Bermaksud masa di mana gudang mereka akan berhenti menerima bungkusan untuk penghantaran pada hari tersebut. Biasanya, waktu tutup J&T Express adalah pada jam 6 petang setiap hari. Tetapi ada juga Drop Point yang buka sehingga 20.00-21.00, biasanya di bandar-bandar besar yang ramai penjual Shopee.

Jika anda ingin menghantar bungkusan pada hari yang sama, pastikan anda menghantar bungkusan sebelum waktu tutup. Sebaliknya, jika anda menghantar selepas waktu tutup, bungkusan anda akan diambil pada hari berikutnya.

Itulah maklumat mengenai masa penghantaran J&T Express ke rumah anda. Pastikan anda mempertimbangkan anggaran masa penghantaran apabila menggunakan perkhidmatan penghantaran J&T Express untuk mengelakkan sebarang kesulitan dan kekecewaan.