Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Kedai/ Pejabat/ Sekolah Tidak Beroperasi

Apakah itu Kedai/ Pejabat/ Sekolah Tidak Beroperasi
Status 'Delivery attempt was unsuccessful: Kedai/pejabat/sekolah tidak beroperasi atau diluar waktu operasi' kadang-kadang muncul dalam penghantaran J&T Express. Apakah maksudnya dan berapa lama masa yang diperlukan untuk sampai ke alamat tujuan?

Seringkali kemunculan status tersebut tidak sepadan dengan keadaan sebenar. Contohnya, seseorang menunggu di rumah sepanjang hari atau pejabat sentiasa dijaga oleh pengawal selama 24 jam, tetapi tempat yang dihantar dianggap tutup.

Apakah itu Kedai Pejabat Sekolah Tidak Beroperasi atau Diluar Waktu Operasi

Artinya penghantaran tidak berjaya kerana kedai atau pejabat tutup ketika kurier tiba di destinasi. Kurier akan membawa semula pakej ke Drop Point terdekat dan penghantaran akan dijadualkan semula pada hari berkerja berikutnya.

Biasanya, status ini muncul jika pintu rumah, kedai atau pejabat ditutup dan tiada aktiviti berlaku di sekelilingnya. Namun, terkadang status tersebut muncul meskipun ada orang di dalam rumah. Sebahagian besar pelanggan akan menunggu kurier dengan pintu terbuka setelah status penghantaran berubah menjadi 'parcel out for delivery'.

Disarankan untuk menunggu percubaan penghantaran berikutnya. Harapannya, pakej akan sampai ke tangan penerima pada percubaan kedua. Jika penghantaran masih gagal, segera menghubungi khidmat pelanggan atau terus ke cawangan terdekat untuk mengambil pakej.

Berapa Lama Masa yang Diperlukan Untuk Tiba di Alamat Destinasi?

Kesalahan dalam menggunakan status penjejakan semasa penghantaran pakej yang gagal sering berlaku, tidak hanya di J&T Express tetapi juga pada kurier lain seperti Shopee Express dan Pos Laju. Salah satu contohnya adalah status 'Rescheduled by Buyer', padahal penerima tidak pernah menghubungi kurier untuk mengatur semula jadual.

Banyak netizen yang mengesyaki bahawa pakej sebenarnya belum dihantar hingga akhir jam kerja. Keterlambatan boleh disebabkan oleh cuaca buruk, halangan operasi atau jumlah barang yang harus dihantar yang overload.

Berapa Lama Masa yang Diperlukan Untuk Tiba di Alamat Destinasi?

Walaupun lewat, biasanya pakej akan sampai pada keesokan harinya (sekurang-kurangnya 1-2 hari selepas penghantaran pertama gagal). Oleh itu, kesabaran diharapkan daripada penerima untuk menunggu sehingga jangka masa anggaran yang tertera pada aplikasi.

Jika melebihi jangka masa anggaran atau telah mencuba penghantaran sebanyak 2-3 kali tetapi masih gagal, sila hubungi khidmat pelanggan Shopee untuk mengetahui keberadaan produk dan alasan kegagalan penghantaran. Jangan lupa untuk memanjangkan tempoh jaminan sebagai tindakan pencegahan.

Jika anda mempunyai masa lapang dan memerlukan produk secepat mungkin, disyorkan untuk mengambil produk sendiri. Semak maklumat penghantaran untuk mengetahui nama Drop Point di mana parcel disimpan.

Anda boleh mencari alamat Drop Point melalui aplikasi J&T Malaysia atau Google Maps. Ikuti laluan yang diberikan dan nyatakan nombor resit kepada pegawai di sana. Tunggu sebentar agar produk diambil dari gudang dan akhir sekali ambil gambar sebagai bukti penerimaan produk.

Artikel tentang status "Kedai Pejabat Sekolah Tidak Beroperasi" boleh disimpulkan bahawa status ini sering muncul pada situasi yang salah. Namun, berita baiknya adalah penghantaran hanya tertangguh selama 1-2 hari sahaja kerana produk sudah dekat dengan alamat penerima.