Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Penerima Minta Hantar Pada Masa Yang Lain

Apakah itu Penerima Minta Hantar Pada Masa Yang Lain
Satu status penghantaran dari J&T Express telah menyebabkan kekeliruan "Delivery attempt was unsuccessful: Penerima minta penghantaran pada masa yang lain". Apakah maksud status ini dan apakah tindakan yang perlu diambil? 

Walaupun maksudnya boleh difahami tanpa penjelasan yang terperinci, status penghantaran tersebut sering muncul dalam situasi yang tidak sesuai. Banyak penerima yang tidak pernah menghubungi kurier untuk menjadual semula penghantaran.

Apakah itu Penerima Minta Hantar Pada Masa Yang Lain

Maksudnya kurier telah menghantar bungkusan ke alamat yang dituju, tetapi delivery telah dibatalkan kerana penerima meminta agar dilakukan pada masa yang lain. Kemudian, bungkusan itu telah dibawa kembali ke Drop Point terdekat dan penghantaran dilakukan pada waktu yang telah dipersetujui.

Pembatalan ini biasanya berlaku kerana penerima barang tidak berada di rumah apabila kurier menghantar bungkusan (parcel is out for delivery). Lebih baik menghantar pada hari yang lain daripada mengalami kegagalan penghantaran kerana pembeli tidak berada di lokasi.

Bilakah Pakej Akan Sampai Sekiranya Gagal Dikirim Kerana Penerima Minta Hantar Pada Masa Lain?

Pastinya amat aneh jika status "penerima meminta penghantaran pada masa yang lain" muncul tetapi penerima tidak pernah membuat janji dengan J&T Express.

Tidak semua orang tahu cara mencari nombor telefon kurier yang membawa paket. Oleh itu, jarang berlaku penerimaan jadual semula penghantaran. Jika penerima tidak berada di rumah, paket akan diterima oleh keluarga atau pengawal keselamatan.

Kemungkinan besar status yang salah terjadi kerana kurier telah memasukkan data yang salah ke dalam sistem. Sebenarnya, ada banyak lagi status yang lebih sesuai seperti "Insufficient Time", di mana kurier tidak dapat menghantar barang tepat pada waktunya kerana terlalu banyak penghantaran yang perlu dilakukan pada hari tersebut.

Semasa musim hujan, hujan lebat sering menjadi punca kegagalan penghantaran. Kurier tidak akan berani menghantar dalam hujan kerana risiko merosakkan bungkusan. Jika penghantaran gagal, ia boleh disebabkan oleh "Cuaca Buruk".

Bilakah Pakej Akan Sampai Sekiranya Gagal Dikirim Kerana Penerima Minta Hantar Pada Masa Lain?

Jika terdapat kesepakatan antara penerima dan J&T Express untuk menjadual semula penghantaran, pakej akan dihantar pada waktu yang telah dipersetujui. Penerima diminta untuk menunggu di rumah pada hari tersebut agar penghantaran dapat dilakukan dengan jayanya.

Namun, jika tidak terdapat kesepakatan untuk menjadual semula penghantaran, pakej kemungkinan besar akan dihantar pada hari berkerja berikutnya. J&T Express beroperasi pada hari Minggu, jadi pakej mungkin akan sampai esok atau selepas 2-3 hari.

Sila hubungi Customer Service J&T Express bila penghantaran gagal dilakukan sebanyak 2 kali dengan alasan yang sama. Perlu diingatkan bahawa apabila penghantaran tidak berjaya sebanyak 3 kali, pakej kemungkinan besar akan dikembalikan kepada pengirim.

Jika anda mempunyai masa lapang dan ingin mendapatkan pakej secepat mungkin, anda boleh mengambilnya sendiri di Drop Point tempat pakej disimpan. Alamat boleh dicari menggunakan Google Maps atau aplikasi J&T Malaysia. Setelah tiba di lokasi, sebutkan nombor waybill dan tunggu petugas mengambilkan dari gudang penyimpanan.

Kadang-kadang penggunaan status "penerima minta hantar para masa yang lain" berlaku kerana kesilapan J&T Express. Penerima tidak pernah berhubung dengan kurir untuk menyetujui penghantaran semula. Malah, nombor telefon kurir sendiri tidak diketahui oleh penerima.