Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Waktu Penghantaran Shopee Express ke Rumah

Waktu Penghantaran Shopee Express ke Rumah
Atas kini, membeli-belah dalam talian semakin popular dan mudah diakses oleh sesiapa sahaja, termasuk di Malaysia. Salah satu platform membeli-belah dalam talian yang popular di Malaysia adalah Shopee.

Shopee mempunyai perkhidmatan penghantaran yang dipanggil Shopee Express. Tetapi, berapa lama masa penghantaran Shopee Express ke rumah? Kali ini, Tradebakerz akan membincangkan mengenai isu ini.

Waktu Penghantaran Shopee Express ke Rumah

Shopee express delivery time adalah berbeza-beza bergantung kepada lokasi penghantaran. Secara umumnya, SPX berusaha untuk menghantar pesanan dalam masa 1-3 hari bekerja selepas pesanan diproses oleh penjual.

Namun, kadang-kadang penghantaran boleh tertangguh kerana pelbagai faktor seperti keadaan lalu lintas, cuaca buruk, masalah operasi atau jumlah pesanan yang tinggi.

Maka itu, Shopee memberikan jangkaan waktu penghantaran yang lebih khusus untuk setiap pesanan yang dihantar. Anda boleh menyemak status penghantaran dan jangkaan masa penghantaran pesanan anda dengan masuk ke akaun Shopee anda dan mengklik pesanan yang ingin anda kesan. Halaman penghantaran akan memberikan maklumat tentang status penghantaran dan jangkaan waktu penghantaran terkini.

Jika tarikh jangkaan terima masih lama, pengguna diminta bersabar menunggu di rumah. Pada kebanyakan kes, bungkusan akan sampai mengikut jangkaan meskipun mengalami masalah seperti stuck di sorting centre selama 1-2 hari.

Umumnya, kurier akan mula menghantar pada jam 8 pagi hingga akhir waktu bekerja dari delivery hub (petang jam 6.00). Walau bagaimanapun, di bandar besar, ia boleh sampai ke malam hingga jam 8 malam.

Jika di pagi hari ia menyatakan "Your parcel is out for delivery", maka pada waktu tengah hari bungkusan akan diterima oleh pelanggan. Oleh itu, lebih baik berada di rumah dan pastikan anda berada dekat dengan telefon. Kadang-kala kurier boleh menghubungi anda untuk meminta maklumat berkaitan penghantaran.

Penghantaran yang terlambat disebabkan oleh overload, sehingga kurier tidak dapat menghantar hingga akhir waktu bekerja. Boleh juga terjadi hujan lebat, sehingga kurier terpaksa berhenti menghantar. Bungkusan yang gagal dihantar akan dibawa kembali ke delivery hub dan percubaan penghantaran akan dilakukan pada hari bekerja berikutnya.

Jadi, bagi anda yang ingin membeli produk melalui Shopee via SPX, lebih baik semak dahulu tarikh jangkaan terima untuk mengelakkan ketidakselesaan yang mungkin berlaku kerana kelewatan penghantaran.