Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud Your Parcel Has Arrived at the Delivery Hub

Apakah itu Your Parcel Has Arrived at the Delivery Hub
Status 'Your parcel has arrived at the delivery hub' muncul apabila penghantaran Shopee telah tiba di destinasi anda. Persoalannya ialah, apa maksud status ini dan berapa lama ia mengambil masa untuk sampai ke rumah anda?

Ideally, pakej sepatutnya sampai pada hari yang sama, tetapi kadang-kadang ia mungkin terjebak selama beberapa hari disebabkan oleh 'Delivery attempt was unsuccessful'. Oleh kerana lokasi Hub berdekatan dengan lokasi anda, mungkin ada orang yang ingin mengambilnya sendiri.

Apakah itu Your Parcel Has Arrived at the Delivery Hub

Maksudnya pesanan yang dibeli di Shopee telah tiba di Hub yang bertanggungjawab untuk menghantar pesanan kepada penerima. Status penghantaran akan berubah menjadi 'Your parcel is out for delivery' pada hari yang sama atau keesokan harinya. Penerima diminta bersabar kerana parcel akan sampai ke rumah dalam masa 1-2 hari.

Status ini selalu diakhiri dengan nama Hub yang menunjukkan lokasi semasa. Iaitu, cawangan pejabat yang mempunyai kawasan yang sesuai dengan tempat kediaman penerima. Walaupun aplikasi Shopee tidak memaparkan alamat Hub delivery, pengguna boleh mencarinya sendiri dengan bantuan Google Maps.

Status penghantaran biasanya bermula dengan frasa 'Your parcel has departed from sorting facility to CITY-NAME hub'. Walau bagaimanapun, ia juga boleh muncul lebih daripada sekali jika 'Delivery attempt was unsuccessful' dengan apa-apa alasan (lihat gambar).

Cara Mengatasi Pesanan Stuck di Delivery Hub

Jika parcel telah dihantar semula ke Hub Delivery sebanyak 2 kali, disarankan untuk segera menghubungi Customer Service Shopee dan kurier yang berkaitan. Jika terdapat 3 kegagalan penghantaran, bungkusan boleh dikembalikan kepada penjual.

Status ini hanya muncul dalam maklumat penghantaran Shopee. Apabila diperiksa melalui aplikasi atau laman web kurier, status akan tetap sama seperti biasa.

Netizen Malaysia mungkin lebih biasa dengan istilah "Your package arrived at - J&T Express". Walaupun dipanggil dengan nama yang berbeza, semuanya menunjukkan lokasi terakhir di mana parcel transit sebelum diambil oleh kurier untuk dihantar ke penerima.

Shopee sengaja menggunakan status yang seragam supaya pelanggan tidak keliru. Status ini tidak hanya terhad kepada SPX, tetapi juga J&T Express dan Pos Laju. Jika lebih suka dengan status yang lama, anda boleh menjejaki penghantaran melalui laman web kurier.

Cara Mengatasi Pesanan Stuck di Delivery Hub

Disyorkan untuk sabar menunggu kecuali jika parcel gagal dihantar sebanyak 2 kali. Terlalu cepat mengemukakan aduan kepada CS Shopee atau kurier, biasanya akan diminta untuk menunggu sehingga tarikh anggaran penghantaran.

Bagi mereka yang memerlukan bungkusan secepat mungkin, boleh mengambilnya terus di Delivery Hub. Biasanya alamatnya masih berada dalam satu bandar/ wilayah dengan alamat penerima. Tiada persediaan khusus yang diperlukan, hanya perlu menunjukkan bukti pengiriman seperti nombor resit atau aplikasi Shopee semasa pengambilan bungkusan.

Langkah pertama untuk mengambil bungkusan di Hub Delivery adalah dengan membuka aplikasi Shopee. Kemudian, pilih Me dan klik My Purchase. Setelah itu, pilih To Receive dan fokuskan pada status 'Your parcel has arrived at the delivery hub: CITY-NAME Hub'.

Seterusnya, buka Google dan cari 'CITY-NAME + Hub Shopee Express'. Sebagai contoh, jika kurier adalah Shopee Express dengan bandar Ipoh cari dengan kata kunci 'Ipoh Hub Shopee Express' di Google.

Kemudian, klik tempat yang sesuai dengan hasil jejak dan klik direction untuk mendapatkan panduan menuju lokasi. Setibanya di lokasi tersebut, nyatakan nombor resit untuk mengambil bungkusan dari gudang penyimpanan.

Pastikan untuk memeriksa semula status pesanan sebelum berangkat dan pastikan statusnya belum berubah menjadi 'Your parcel is out for delivery'. Jika status sudah berubah, lebih baik tunggu kurier menghantar parcel ke alamatmu.

Kebanyakan pejabat penghantaran tidak mencantumkan nombor telefon di peta Google. Namun, jika nombor telefon tersedia, tiada salahnya untuk menghubungi dahulu dan menanyakan keberadaan bungkusan.

Mengapa Stuck di Delivery Hub?

Pakej yang tidak bergerak dari delivery hub biasanya disebabkan kerana pesanan gagal dihantar. Ini mungkin disebabkan oleh masa penghantaran yang tidak mencukupi/ insufficient time, Kedai/ Pejabat/ Sekolah Tidak Beroperasi, incomplete address, cuaca buruk, atau masalah operasi.

Kurier akan mencuba menghantar pakej pada hari berikutnya. Biasanya, apabila status ini muncul di pagi hari, pakej akan dihantar oleh kurier pada tengahari atau petang hari dan di bandar besar mungkin sehingga pukul 20.00 jika kurier perlu mencapai matlamat penghantaran.

Jika kelewatan berlaku lebih lama, maka status "Delivery attempt was unsuccessful: XXX" akan muncul, dan kemudian status "Your parcel has arrived at the delivery hub" akan kembali muncul. 

Kelewatan seperti ini sebenarnya jarang berlaku, terutama jika jumlah barang yang masuk hanya beberapa puluh hingga ratusan. Seharusnya, dalam sehari semua pakej sudah berjaya dihantar oleh kurier.

Demikianlah informasi tentang maksud pesanan sampai di Delivery Hub. Pakej yang dibeli di Shopee seharusnya akan sampai kepada penerima dalam masa 1-2 hari, kecuali ada masalah. Lokasi transit terakhir ini sudah sangat dekat dengan rumah penerima.