Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Apa Maksud The Recipient Missed the Call Shopee Express?

Apakah itu The Recipient Missed the Call Shopee Express
Salah satu status penghantaran Standard Delivery di Shopee yang menarik perhatian ialah "Delivery attempt was unsuccessful: The recipient missed the call". Apakah maksudnya dan bila pakej akan sampai ke rumah pelanggan?

Kerap kali, kehadiran status ini menyebabkan kebingungan kepada penerima. Mengapa demikian, padahal nombor telefon atau WhatsApp sentiasa aktif? Tidak ada panggilan yang tidak dijawab atau perbualan daripada Shopee Express atau kurir rasmi yang menghantar barang.

Maksud Delivery Attempt Was Unsuccessful: The Recipient Missed the Call

Maksudnya Shopee Express atau kurier tidak dapat menghubungi penerima melalui telefon atau WhatsApp. Jika penghantaran tidak berhasil, pakej akan dibawa kembali ke pejabat cawangan terdekat dan penghantaran akan diatur semula pada keesokan harinya.

Kurier akan menghubungi pelanggan untuk menetapkan semula jadual penghantaran, mencari tahu keberadaan penerima (terutama jika bayaran COD), atau meminta perkongsian lokasi supaya lebih mudah untuk mencari alamat penerima. 

Tujuannya adalah untuk mempercepatkan proses penghantaran dan menghindari kegagalan penghantaran kerana Buyer Not On Location.

Oleh itu, disarankan supaya sentiasa berdekatan dengan telefon bimbit dan memastikan ia disambungkan dengan internet. Jangan sampai panggilan penting dari kurier tidak dijawab kerana ia boleh menyebabkan kegagalan penghantaran.

Apa yang Perlu dilakukan Jika Status Pengiriman Menunjukkan "The recipient missed the call"

Banyak pelanggan yang mengaku tidak pernah dihubungi oleh kurier, tetapi status penghantaran menunjukkan "the recipient missed the call". Ia sangat pelik kerana sepanjang hari mereka berdekatan dengan telefon bimbit yang disambungkan dengan internet. Jika benar-benar ada panggilan dari kurier, ia pasti akan dicatatkan dalam rekod panggilan.

Jika ternyata tidak pernah ada panggilan dari kurier, maka kemungkinan status ini muncul dalam situasi yang salah. Mungkin kurier telah salah memasukkan maklumat ke dalam sistem pengesanan. Rasanya lebih baik jika status yang lebih sesuai digunakan, seperti 'Insufficient Time' untuk penghantaran yang tidak berjaya dihantar pada akhir waktu bekerja, atau 'Heavy Rain/Flash Flood' jika berlaku hujan lebat, dan sebagainya. 

Apa yang Perlu dilakukan Jika Status Pengiriman Menunjukkan "The recipient missed the call"

Pertama, pastikan untuk memeriksa rekod panggilan dan senarai perbualan di aplikasi WhatsApp atau telefon. 

Jika terdapat nombor yang tidak dikenali namun disyaki dari kurier Shopee Express, lebih baik hubungi nombor tersebut dengan segera.

Kurier sering berada di atas motosikal, jadi kadang-kadang tidak memberi respons. Jika panggilan tidak berjaya disambung, disarankan untuk cuba menghantar mesej terlebih dahulu. 

Mohon dengan sopan agar bungkusan segera dihantar pada keesokan harinya. Tidak salah untuk berkongsi lokasi rumah agar kurier lebih mudah mencari alamat tujuan.

Sebagai penerima, jangan hanya diam sahaja, terkadang ada petugas yang tidak memberi respons terhadap masalah ini. 

Sebaliknya mencari alamat dan menghubungi penerima semula, bungkusan sepatutnya dikembalikan kepada pengirim. Perlu diingatkan bahawa jika penghantaran gagal sehingga 3 kali, kemungkinan besar bungkusan akan dikembalikan.

Biasanya penghantaran yang gagal berlaku apabila sampai di kota di mana penerima berada. Bukti bahawa ia telah tiba di pusat penghantaran adalah "Parcel has arrived at the delivery hub". Bagi yang mempunyai masa lapang, boleh mencuba mengambil sendiri.

Untuk mencari alamat Shopee Express, layari https://shopeexpress.com.my/service-point atau gunakan Google Maps. Ikuti laluan yang diberikan dan sahkan lokasi bungkusan dengan memberikan nombor resit yang tertera.